My FoLLoWers~TQ~

Isnin, 15 November 2010

Usia Bumi dan Ramalan Kiamat

Berapa agaknya usia bumi....???? Sudah tentu bukan 2010 tahun, kerana tarikh masehi ini dihitung sejak Nabi Isa a.s dilahirkan. Bukan juga 1431 Hijrah kerana tahun Islam dikira ketika Rasul yang kita kasihi mula berhijrah dari Mekah ke Madinah. Jadi.....berapa ekkkk...??? Jika dilihat pada data-data dan penemuan-penemuan yang dikumpul oleh pakar arkeologi, bumi ini sudah terlalu tua usianya. Contohnya kerangka manusia purba yang dijumpai di kaki gunung Tajikistan dianggarkan berusia kira-kira 4000 tahun. Di Gua Niah Sarawak pula pakar2 arkeologi telah menjumpai tengkorak manusia tertua di dunia yang dikelilingi oleh arang yang berusia 40,000 tahun !!!! 


Jika ternyata bumi yang kita pijak ini telah terlalu tua usianya, bermaksud hari kiamat juga semakin hampir. Mengikut hadith, umat Rasulullah akan hidup selama 1500 tahun sahaja. Sekarang kita sudah berada di tahun 1431 hijrah, daripada ini dapat kita hitung bahawa manusia akan bertahan dalam masa 69 tahun sahaja lagi. 
Jikalau ini benar, bumi akan kiamat pada tahun 2079. 

Mengikut bukti yang lain pula, saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang sedang menghala ke bumi. Telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014. Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket. Terdapat juga berita yang mengatakan planet yg dinamakan sebagai Nibiru ini cuma menghampiri bumi bukan berlanggar dengan bumi dalam tahun 2010-2012. Saintis juga telah menjumpai sebuah planet lain yang lebih besar daripada bumi yang juga akan menghentam bumi. Ia dianggarkan akan melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi. Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065. 

gambaran planet Nibiru menghampiri bumi
Dan dikatakan juga kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007. Kuasanya akan jatuh semula dalam masa 14 tahun, iaitu pada tahun 2022, disebabkan oleh penurunan semula Nabi Isa. Terdapat hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun dan dunia akan kiamat pada hari Nabi Isa wafat. Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062. Jadi dianggarkan Bumi Akan Kiamat Antara Tahun 2062-2079. 

Walau bagaimanapun menurut al-Quran, hanya Allah sahajalah yang benar2 mengetahui bila akan berlakunya kiamat. Mereka menanyakan kepadamu tentang hari akhir : “Bilakah terjadinya ?”. Katakanlah:”Sesungguhnya pengetahuan tentang itu ada pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat bagi yang di langit dan di bumi. Kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba”. Mereka bertanya kepadamu seakan-akan kamu benar-benar mengetahuinya. Katakanlah:”Sesungguhnya pengetahuan tentang hari kiamat itu adalah di sisi Tuhan, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui”. (AL-A’raaf :187). 
gambaran kiamat

Jadi sebagai umat Islam, walau begitu banyak terdapat ramalan2 kiamat, yang penting hendaklah sentiasa beribadat kepada Allah. Percaya kepada hari kiamat adalah salah satu rukun iman yang ke enam. Jadi lambat atau cepat kiamat pasti tiba.Hanya orang yang leka dengan dunia sahaja yang akan rugi. Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar. Itulah cara untuk menghadapi hari akhir ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan