My FoLLoWers~TQ~

Khamis, 11 November 2010

Suntikan BCG Cegah Batuk Kering

Ketika menikmati nasi pattaya bersama rakan sekerja di sebuah cafe, topik perbualan kami berkisar tentang seorang rakan dan bayinya yg dijangkiti cacar air. Rasanya semua rakyat Malaysia akan terkena cacar air ini sekali seumur hidup dan jangkitan kepada bayi boleh dicegah melalui suntikan Rubella yg diberikan kepada remaja perempuan semasa di sekolah. Selain Rubella, suntikan BCG adalah yg wajib dikenakan kepada rakyat Malaysia ketika kanak2 lagi. Suntikan BCG meninggalkan kesan parut yg ketara di sebelah bahu kiri kita. Adakalanya parut inilah yg digunakan pihak berkuasa bagi membezakan antara rakyat Malaysia dan warga asing, terutamanya ketika berlaku kecelakaan.
suntikan BCG diberikan sejak bayi lagi
 The Bacille Calmette-Guerin (BCG) adalah vaksin daripada strain Mycobacterium bovis hidup yg dilemahkan. Vaksin BCG telah digunakan sejak Perang Dunia I untuk meningkatkan sistem imun badan dan memberikan perlindungan terhadap jangkitan batuk kering (Tibi) atau nama saintifiknya Tuberculosis.  Kuman Mycobacterium tuberculosis yg menyebabkan Tibi merebak melalui udara dan titisan daripada pengidap penyakit tibi aktif. Sesiapa yang terdedah kepada bakteria ini boleh mendapat jangkitan. Bakteria ini masuk ke badan seseorang melalui saluran pernafasan sebelum ia menyerang paru-paru. Kuman tibi boleh merebak apabila seseorang yang dijangkiti itu batuk, bersin, ketawa atau bercakap sehingga terpercik air liur. Apabila ini berlaku, kuman tibi mula menyerang paru-paru secara aktif.

anggota2 badan yg boleh diserang Tibi

Suntikan BCG mula diperkenalkan kepada bayi dan  kanak-kanak berusia tujuh dan 12 tahun. Suntikan vaksin BCG pertama diberikan kepada bayi baru lahir dan  jika tiada parut pada lengan, ia disuntik lagi ketika berumur tujuh tahun. Hasil program kawalan yang dilakukan didapati statistik graf jangkitan Tibi mula menurun dan berkurangan untuk suatu tempoh yg lama. Penggunaannya telah menyelamatkan banyak nyawa.Satu suntikan BCG ketika bayi sudah mencukupi untuk memberi perlindungan sehingga 30 hingga 80 peratus. Walau bagaimanapun suntikan BCG tidak menahan sepenuhnya seseorang itu daripada penyakit tibi.
Adalah lebih baik lagi jika masyarakat mengamalkan pencegahan seperti menutup mulut ketika batuk dan bersin.

Vaksin BCG selamat diambil dan tidak mengganggu vaksin lain yang diberikan secara bersamaan. Tibi biasanya mempengaruhi paru-paru tetapi juga boleh menjejaskan bahagian lain tubuh seperti tulang, sendi, saluran genital-kencing, saluran gastro-usus dan otak. Tibi adalah penyakit berjangkit yang paling umum di seluruh dunia dan merupakan pembunuh nombor satu. Tibi boleh menjangkiti semua usia, terutama kanak-kanak di bawah usia 3 tahun, orang tua dan mereka yg rendah tahap imunisasi. Komplikasi Tibi merangkumi masalah-masalah pernafasan, kemandulan, lumpuh kaki, ketidakupayaan dan kematian.



 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan