My FoLLoWers~TQ~

Selasa, 16 November 2010

Cantik Menawan Dengan Limau Nipis

Limau nipis atau pun nama saintifiknya Citrus aurantifolia selalu kita lihat di pasar2 mahupun di laman2 rumah di negara kita. Buah kecil ini seakan telah menjadi bahan wajib untuk diletakkan di dalam masakan mahupun minuman kita seharian. Tapi tahukah anda selain untuk dijadikan bahan makanan, ia juga berupaya mengembalikan kecantikan tubuh badan secara semulajadi.

Kempiskan perut
Perahkan limau nipis ke dalam teh panas suam tanpa gula dan minum setiap hari. Selain mengempiskan perut ia juga mengemaskan bentuk perut dengan lebih cantik. Jika anda tak suka meminumnya mungkin boleh cuba cara lain, caranya perah air limau nipis dan campurkan dengan kapur sirih, setelah itu sapukan pada perut.

Pulihkan kulit terbakar
Limau nipis juga sangat berkesan untuk memulihkan wajah terbakar akibat cuaca panas. Caranya bancuh tepung gandum bersama madu, putih telur dan perahan air limau nipis. Sapukan campuran ini pada seluruh muka kecuali mata dan mulut. Cuci dengan air bersih setelah kering.


Hilangkan bau kaki
Petua ini sangat berguna terutamanya untuk mereka yg selalu memakai kasut bertutup dan sarung kaki. Caranya amat mudah, hiris sepotong limau nipis dan gosok2kan pada kaki.

Wangikan rambut
Ambil beberapa biji limau nipis dan hiriskan. Gosokkan ke seluruh kepala. Biarkan beberapa minit sebelum dicuci hingga bersih. Selain rambut menjadi harum, limau nipis juga berkesan untuk meredakan pening kepala dan menyejukkan kepala.

Harumkan bau badan
Jika limau nipis mampu harumkan rambut dah tentulah ia juga boleh hilangkan bau ketiak. Caranya senang sangat, potong limau nipis lalu gosokkan pada ketiak ketika mandi. Jika malas, tak perlu amalkan hari2, cukuplah sekadar dua atau tiga kali seminggu. Lebih baik lagi jika anda makan kulit limau nipis yg telah dipotong kecil2 sebagai ulam, tentu badan akan lebih harum tanpa perlu pewangi yang mahal. 

Turunkan berat badan 
Perah dua biji limau nipis ke dalam segelas air sejuk kemudian simpan di dalam peti sejuk. Minum setiap kali lepas makan tengahari atau malam. Amalkan selama sebulan, insyaAllah berat anda akan turun secara beransur. Lebih baik jika diikuti dengan senaman ringan. 

Kilatkan kuku
Perah jus dari 3 biji limau nipis dan campurkan dengan sedikit air biasa. Rendamkan kesemua jari tangan ke dalamnya selama 15 minit. Kemudian ambil belimbing buluh dan gosokkan pada kuku. Bilas dengan air bersih. Hasilnya kuku kelihatan lebih bersih dan berkilat.

Cerahkan bawah lengan
Ketiak yang hitam tentulah memalukan. Apakata cuba petua ini untuk cerahkannya kembali. Caranya ambil sebiji limau nipis dan perah jusnya. Campurkan jus tadi dengan sedikit kapur sirih. Sapukan di bawah ketiak dan biarkan selama 15 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan 3 kali seminggu.

Cantikkan kulit wajah
Perahkan sebiji atau dua limau nipis. Campurkan jus limau dengan sesudu minyak masak dan biarkan sebati. sapukan pada muka sebelum tidur. Keesokan paginya cuci muka dengan air suam rendaman asam gelugor atau asam keping. Amalkan satu atau dua kali seminggu. Hasilnya wajah akan lebih terasa licin dan halus, selain menjauhkan jerawat.
  
Inai lebih merah 
Campurkan perahan limau nipis semasa membancuh serbuk inai atau bagi inai daun, perahkan jus limau semasa menumbuknya. Hasilnya inai di jari akan kelihatan lebih cantik dan merah. 

Sebenarnya terdapat berpuluh2 lagi khasiat limau nipis yang telah dikenal pasti. Produk2 berasaskan limau nipis juga banyak terdapat di pasaran seperti krim pelangsingan badan dan ubat-ubatan. Selain untuk kecantikan limau nipis juga popular digunakan untuk tujuan perubatan terutamanya di dalam kaedah perubatan tradisional. Ia juga dikatakan mampu memulihkan batuk, merawat kesukaran membuang air kecil, pulihkan anggota badan terseliuh, melegakan masalah jerawat dan cirit-birit.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan