My FoLLoWers~TQ~

Jumaat, 12 November 2010

Tampil Cantik Semulajadi

Kadang-kadang rasa bosan juga nak guna make-up yg ada di pasaran kan. Sesetengah alat solek pula meninggalkan kesan sampingan kepada kulit seperti bibir menjadi hitam, muka berjerawat, bengkak2 dan alergi. Jadi apa kata kita lihat apakah bahan-bahan semulajadi yg mungkin ada di rumah untuk memulihkan kembali kejelitaan yg asli. 

Merawat Bibir Kehitaman
Sapukan madu pada bibir dan biarkan selama kira-kira 15 minit sebelum dicuci dengan air.Selain madu, ubat gigi juga berkesan memerahkan bibir secara semulajadi dan membuang semua kesan gincu pada bibir. Caranya, sapukan ubat gigi pada bibir selama 3 minit sebelum mandi.


Menghalus dan menanggalkan daki pada badan
Kisar segenggam beras hingga halus. Kemudian tumbuk beberapa helai daun sirih hingga lumat. Campurkan kedua-dua bahan ini dan kacau sehingga sebati. Gunakan campuran bahan ini sebagai lulur sebelum mandi. Selain menghaluskan kulit, ia juga membantu menanggalkan daki dan mengharumkan badan.

Jika tak suka dengan petua di atas, mungkin anda boleh mencuba petua yg ini pula. Goreng beras tanpa minyak sehingga keperang-perangan, kemudian dikisar. Selepas itu tumbuk satu inci kunyit hidup sehingga hancur. Gaulkan beras dan kunyit bersama segenggam asam jawa yg dibancuh dengan sedikit air. Perapkan ramuan kira-kira sejam. Ketika mandi gosokkan campuran ini ke seluruh badan selama 5 minit. Kemudian bilas dengan air. Baik jika diamalkan seminggu sekali. Bahan-bahan ini berupaya menanggalkan sel kulit mati dan daki badan.

Mata segar menawan
Bagi menanggalkan lingkaran hitam di bawah mata, tumbuk daun pudina hingga hancur dan letakkan pada sekitar bahagian mata. Biarkan 10 minit sebelum dicuci dengan air sejuk.
Mata yg sembab boleh dikurangkan dengan menggunakan potongan ubi kentang segar. Caranya, letakkan potongan ubi kentang selama beberapa minit di atas mata.
Mata yg keletihan pula boleh dirawat dengan uncang teh. Caranya, rendam 2 uncang teh di dalam air panas. Setelah itu sejukkan uncang teh ini di dalam peti sejuk. Uncang teh sejuk tadi diletakkan atas mata selama 15 minit. 

Hmmmm.....mudah dan murah bukan....bahan-bahannya juga mudah didapati dan biasanya ada di dapur rumah anda. Tak cuba, tak tau kesannya....jadi selamat mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan