My FoLLoWers~TQ~

Ahad, 14 November 2010

Tonton Cerita Seram Lahirkan Anak Kuat Menangis

Bila aku tonton cerita seram kat astro ni, teringat pulak pada berita yg aku baca siang tadi. Mengikut kajian yg dilakukan oleh Kolej Perubatan Madras, India, wanita mengandung yang sering menonton cerita seram di televisyen pada waktu malam didapati melahirkan anak yang kuat menangis. Menurut Dr. S. Elango yang merupakan bekas pengarah kesihatan awam Tamil Nadu, terdapat perbezaan antara bayi yang dilahirkan oleh ibu yang tidur lewat kerana menonton televisyen berbanding ibu mengandung yang tidur awal. Bayi yang dilahirkan oleh ibu yang tidur lewat didapati sering menangis walaupun selepas diberi makan.


Kajian khas ini dibuat di kalangan 3,500 wanita mengandung selama 2 tahun mulai 2007 - 2009 di kawasan luar bandar di Tamil Nadu. Ibu-ibu tersebut dipantau semasa mereka sedang mengandung manakala bayi mereka turut di perhatikan sehingga beberapa hari dilahirkan. Kajian juga mendapati bayi yang dikahirkan ibu yang tidak menonton cerita seram atau pun yang tidur awal, lebih nyenyak tidur.
(sumber : Bernama)

Bagi aku la....mungkin ada benarnya kajian tersebut. Kerana mengikut kata-kata orang alim, menonton cerita seram yg memaparkan hantu dan syaitan, seolah-olah menjemput makhluk2 tersebut masuk ke rumah kita. Menurut kepercayaan ramai orang , kehadiran jembalang2 ini boleh mengganggu manusia terutamanya yang lemah seperti ibu-ibu mengandung dan bayi. Mungkin atas dasar inilah pada suatu ketika dahulu kerajaan kita mengharamkan tayangan filem seumpama ini. Ye lah apa taknya, selepas menontonnya kita terasa seperti bayangan hantu syaitan tersebut berada di segenap pelosok rumah kita, terutamanya pada waktu malam.  Tak pasal-pasal rasa seram sejuk semacam. 


Sebenarnya mengikut kepercayaan orang Melayu, ibu-ibu yang mengandung memang tidak digalakkan tidur lewat walaupun tidak menonton televisyen kerana dikhuatiri anak yang bakal dilahirkan susah tidur malam. Apabila ini berlaku tentulah membebankan ibu bapa kerana terpaksa bangun awal untuk bekerja esok hari.

Aku sendiri pernah mengalaminya kerana semasa mengandung aku masih lagi belajar secara sambilan. Oleh itu terpaksa lah berjaga malam untuk menyiapkan tugasan. Akibatnya anak aku sampai sekarang tak reti tidur awal, sampai jam 2 pagi pun dia boleh berjaga dengan cergasnya. Nasib baiklah ada facebook dan blog, bolehlah aku mengadap benda2 ni semua sambil menemankan si kecil.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan