My FoLLoWers~TQ~

Isnin, 8 November 2010

Madu Lebah Mengembalikan Kekuatan Tubuh

Setiap kali aku buka peti ais, terpandang madu lebah yg semakin membeku saban hari. Entah kenapa liat sungguh untuk aku jamah madu yg dihadiahkan oleh seorg rakan ini. Dah la free, nak makan pun macam tak sudi. Kalau rakan tersebut tahu, tentu kecik hati dia. Bukannya tak suka, tapi malas sungguh untuk menghirupnya.

Mungkin setelah aku dalami khasiatnya barulah bersemangat sikit kot nak minum madu. Seperti yg disebut di dalam al-Quran, madu merupakan penawar yg berupaya menyembuh segala penyakit. Menurut org2 dahulu kala, madu lebah berupaya untuk memulih, menyegar dan menambah tenaga badan. Untuk lebih efektif lagi campurkan telur ayam kampung dengan sedikit madu, dikacau sebati kemudian diminum. Untuk kesegaran sepanjang hari, minumlah sesudu besar madu bersama segelas air suam setiap pagi. Selain itu ia juga memulihkan kembali darah yg beku dan membetulkan pengaliran darah. Ia juga mampu mengurangkan tekanan darah tinggi.

Lebah dan sarang, lebah mengumpul madu drp bunga2-an lalu disimpan disarangnya

Bagi ibu-ibu mengandung madu boleh membantu pertumbuhan dan menguatkan janin dari segi fizikal dan mental. Penyakit Hepatitis B yang biasa menyerang bayi dapat dihindar dengan amalan meminum madu oleh ibu yang mengandung. Meneruskan pemberian madu asli pada bayi yang baru lahir dapat mengeluarkan secara positif lendir yang mungkin terminum semasa bayi itu dilahirkan yang merupakan punca lelah jika tidak habis dikeluarkan. Campurkan sedikit madu ke dalam minuman kanak-kanak, kanak-kanak akan lena dengan nyenyak. Bagi wanita yg baru bersalin, disarankan mengambil madu bersama jamu dan telur untuk membina darah serta mempercepatkan proses penyembuhan luka dalam perut atau rahim. Bagi kaum wanita amnya madu dikatakan dapat mengekalkan tubuh badan yang menarik dan menjadikan kulit lebih halus, bersih dan berseri-seri.
pastikan madu yg asli
Kaum lelaki mungkin tersenyum lebar bila mengetahui khasiat madu kerana ia dikatakan mampu menguatkan tenaga batin dan petua awet muda. Khasiat-khasiat lain yg diketahui ialah memudahkan proses penghadaman, melawaskan pembuangan air besar, memulihkan penyakit berpanjangan, menguatkan jantung, buah pinggang dan badan, menyembuhkan penyakit dalam perut, menyembuhkan luka atau kesan pembedahan dgn lebih cepat, mengurangkan sakit bila datang haid dan menerangkan daya penglihatan.

Jika batuk atau lelah, minum satu atau dua sudu madu. Titiskan sedikit madu pada mata untuk memulihkan penyakit mata. Madu boleh meredakan sakit dgn disapu pada kesan gigitan atau sengatan serangga berbisa. Madu dapat  memberhentikan darah luka dengan segera dan luka terlindung dari kuman. Madu juga dapat memulihkan  kulit yg melecur akibat terkena api, air panas, ekzos motor dan minyak panas.  Lain-lain penyakit kulit seperti kudis dan kurap juga dapat dipulihkan dengan madu.

Untuk memelihara khasiatnya, sebaik2nya madu tidak disimpan dalam peti sejuk. Madu juga perlu dielakkan dari terkena pancaran cahaya matahari dan jauhkan dari litar elektrik. Selain itu, kurangkan pendedahan madu kepada unsur logam dan haba. Satu perkara lagi elakkan dari memakan madu bersama tembikai, kerana ia mungkin memudaratkan. Nah....tunggu apa lagi, jom lah minum madu....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan