My FoLLoWers~TQ~

Sabtu, 17 September 2011

Keropok ColorFul

Dalam perjalanan dari rumah sedara-mara yg tinggal di Pasir Puteh ke Kota Bharu, kami sempat singgah di Tok Bali (haaa...bukan Indon saja yg ada Bali tau, Kelantan pun ada...heehehe...) untuk memborong keropok.Kiranya ni benda-benda wajib lah yang kena bawa balik ke Penang nanti.

keropok yg dibuat daripada udang
Hmmmm....bila agaknya aku boleh berkunjung ke Pantai Bali, Indon yang terkenal tu, pantai romantik kata orang. Tapi pantai Tok Bali Kelantan ni pun tak kalah juga cantiknya. Pemandangan yang menghadap ke Laut China Selatan, memang memukau pandangan. Dari jeti di sini pun boleh juga ke Pulau Perhentian. Aktiviti utamanya menangkap ikan menyebabkan banyak bot besar dan kecil berlabuh di sini. Cuacanya yang cerah dan terang-benderang menambahkan keceriaan.

Tok Bali
Pada mulanya ingat nak cuba bermalam di chalet tepi pantai yang ada di sini, tapi teringat pula pada Pantai Cahaya Bulan yang dah dua tahun tak dikunjungi, menyebabkan kami membatalkan hasrat hati. Kebiasaannya kami akan singgah di pasar besar Tok Bali untuk beli keropok-keropok dan ikan-ikan masin ni. Tapi setelah meninjau-ninjau di sana , macam tak ramai jer yg meniaga (maklum ler baru hari ke tiga perayaan) maka kami bergerak ke sebuah kedai di tepi jalan besar Tok Bali.

Jambatan Tok Bali
Produk jualan utama kedai ni sememangnya keropok. Aku terpaku lihat berbagai-bagai warna keropok yang ada. Ada yang warna hijau, kuning, kelabu, merah.....sangat menarik padaku!! Sebelum ini pernah juga beli keropok bulat-bulat besar yang kaler kuning dan merah, tapi itu keropok ubi kayu. 

Setelah aku interview bagaikan reporter cabuk kakak yang meniaga tu, baru ku tahu rupa-rupanya yang warna hijau, merah dan kuning tu adalah keropok yang dibuat daripada udang.Yang warna kuning keemasan pula dari ubi keledek dan yang kelabu jernih pula dibuat daripada sotong.

keropok dari ubi keledek
Wahhh.....tentu sedap fikirku. Tak sabar-sabar dah nak rasa. Maka berkilo-kilo lah juga kami memborong keropok-keropok tersebut dengan hati yang gembira...hehehe. Bila balik rumah, sakanlah aku menggoreng semua jenis keropok ni....tentu best. Tapi rupa-rupanya indah rupa dari rasa. Bagi ku still tak boleh lawan keropok ikan tradisi....still the best yo!!!

taraa!!! dah siap bergoreng...yg kaler putih tu keropok sotong....
Semua keropok ni biasa-biasa aja lah rasanya, makan dua keping pun dah rasa jemu. Cuma yang dibuat dari keledek tu boleh tahan juga rasanya, macam rasa keropok sayur gitu. Yang lain-lain tu dah la kureng rasanya, cepat masuk angin pula tu...hrmmm.

kopok ikan jgak yg best.....apa lagi jika dimakan bersama fresh oren....ahhh...superb!!!
Kesimpulannya tak semestinya yang cantik rupa tu, sedap rasanya. Keropok ikan tu walau pun kaler nya kelabu lusuh gitu, tapi tetap bertahan hingga kini dan tak jemu-jemu dimakan. Tapi kalau tak rasa yang warna-warni tu mana tahu sedap ke tidak kan. At least dah tahu dah lepas ni, keropok mana yang terbaik di dunia...hehehe!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan