My FoLLoWers~TQ~

Ahad, 19 Disember 2010

Makanan Untuk Tulang

Rasanya ramai di antara kita yang kurang mementingkan penjagaan tulang. Apatah lagi jika masih muda belia tentunya tak rasa penting nak jaga kesihatan tulang. Maklumlah belum lagi terasa sakit-sakit sendi, atau sakit belakang. Esok-esok bila dah sakit barulah agaknya sibuk nak cari petua untuk maintain kekuatan tulang-temulang. Jadi apa kata semasa masih muda dan sihat inilah kita ambil tahu akan makanan yang boleh mengekalkan keremajaan tulang.

Kalsium
Merupakan mineral utama untuk pembentukan tulang. Jika kita kekurangan kalsium, tubuh akan mengambilnya daripada tulang dan ini akan menyebabkan masalah tulang rapuh. Kuantiti kalsium yang diperlukan sehari ialah antara 1000 mg - 1200 mg. Sumber kalsium boleh didapati daripada susu, bijirin, sayuran yang berwarna hijau gelap seperti bayam dan kangkung, ikan Sardin dan ikan-ikan lain yang dimakan bersama tulangnya dan produk-produk tenusu seperti yogurt, dadih dan keju. 


Vitamin C
Vitamin C bertindak membantu pembentukan tulang rawan dan seterusnya membentuk jaringan sendi yang sihat. Untuk hasil yang maksimum, disarankan kita mengambil 1000 mg vitamin C setiap hari. Selain pil-pil vitamin C yang berada di pasaran, kita juga boleh mendapat vitamin C secara semulajadi melalui pengambilan buah-buahan seperti tomato, pisang, nanas, oren dan betik. 


Vitamin D
Ia penting dalam membantu tulang menyerap kalsium daripada makanan sehingga 2.5 kali ganda! Kuantiti yang diperlukan sehari ialah 200 - 400 IU. Ubi kentang, sardin dan ikan tuna merupakan sumber vitamin D yang baik. Selain itu pendedahan kulit kepada cahaya matahari sebelum jam 9 pagi dan selepas jam 5 petang juga membantu tubuh dalam mendapatkan vitamin D. 


Vitamin B12
Kekurangan vitamin ini boleh melemahkan kekuatan tulang. Pengambilan multivitamin yang mengandungi vitamin B12 sebanyak 2.4 mkg boleh membantu mengatasi masalah ini. Antara makanan yang mengandungi sumber vitamin B12 ialah telur, hati, daging dan ikan. 


Zat Besi
Ia membantu menyalurkan oksigen ke sel-sel darah yang diperlukan oleh anti oksidan bagi mengatasi kerosakan pada sendi. Zat besi boleh diperolehi daripada tomato, avokado, pisang dan kurma. 


Protein
Jumlah protein yang diperlukan untuk kesihatan tulang ialah  45 -56 g sehari. Terdapat banyak makanan yang mengandungi protein seperti ikan, bijirin, telur, kekacang, susu dan daging. 


Magnesium
Jisim tulang boleh ditingkatkan dengan pengambilan magnesium sebanyak 400 mg sehari. Sumber utama magnesium ialah ikan, almond, bayam, pisang dan kismis. 


Kalium
Ia membantu pembentukan tulang dengan mengambilnya sebanyak 4700 mg sehari. Kalium boleh didapati daripada makanan-makanan ini : kacang tanah, almond, ikan salmon, pisang, strawberi, aprikot, kentang, kobis, mentimun, terung, lobak, kunyit, ikan tuna, brokoli, bayam dan tomato. Wah!!! Banyak bukan.


Nampaknya dengan mengambil sejenis makanan seperti bayam, susu atau pun pisang sudah merangkumi beberapa mineral dan vitamin yang diperlukan oleh tulang. Tak susah untuk amalkannya memandangkan makanan-makanan ini tidak sukar didapati di negara kita. Pokok pangkalnya malas atau rajin, disiplin atau tidak, itu saja kan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan