My FoLLoWers~TQ~

Isnin, 6 Disember 2010

DOA AKHIR TAHUN

Esok kita dah nak sambut satu lagi tahun baru Islam kan....1432 Hijrah. Alhamdulillah dipanjangkan lagi umur kita untuk bertemu dengan tahun baru ini. Sebagai insan biasa dah tentu tak lepas daripada melakukan kesilapan-kesilapan sepanjang tahun yang bakal berlalu. Apabila nak melangkah ke tahun yang baru kita digalakkan memohon ampun ke atas kesilapan-kesilapan lalu dan berazam untuk memperbaiki kelemahan diri pada masa-masa hadapan. Jadi menjelang akhir tahun ini jangan lupa dibacakan doa ini :

 
بسم الله الرحمن الرحيم

"Allah SWT berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.

Wahai Tuhan, apa yang telah aku lakukan pada tahun ini daripada perkara2 yang Engkau tegah aku melakukannya dan aku belum bertaubat daripadanya. 
Sedangkan Engkau tidak redha dan tidak melupakannya.
Dan aku telah melakukannya di dalam keadaan di mana Engkau berupaya untuk menghukumku, tetapi Engkau mengilhamkan ku dengan taubat selepas keberanianku melakukan semua dosa-dosa itu. Sesungguhnya aku memohon keampunan-Mu, maka ampunilah aku. 
Dan tidaklah aku melakukan perkara2 selain yang Engkau redhai dan Engkau menjanjikan ku pahala atas yang demikian itu. 
Maka aku memohon kepada Mu. 

Wahai Tuhan, wahai Yang Maha Pemurah, wahai Yang Maha Agung dan Yang Maha Mulia, 
terimalah taubatku dan janganlah Engkau hampakan harapan ku.
Dan Allah berselawat ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka."

Sesiapa yang membaca doa akhir tahun ini, maka syaitan akan berkata : 
"Hampalah kami pada sepanjang tahun ini"





Tiada ulasan:

Catat Ulasan