My FoLLoWers~TQ~

Sabtu, 17 Disember 2011

Awas!!! Racun Dalam Kereta!!!

Kebanyakan buku panduan kereta menyatakan, sebelum penyaman udara dibuka, tingkap hendaklah diturunkan dahulu bagi mengeluarkan udara panas yang terperap. Maksudnya selepas anda memasuki kereta, hidupkan enjin dan buka tingkap kereta selama beberapa minit. Selepas itu, barulah penyaman udara dihidupkan. Mengapa agaknya perlu berbuat demikian ?? 

memandu kereta dengan tingkap terbuka mungkin lebih baik, tapi sanggupkah anda dalam keadaan cuaca negara kita yang sangat berbahang ni....huhu...

Sebabnya menurut kajian, papan pemuka kereta (dashboard), kerusi dan penyegar udara mengeluarkan benzene iaitu sejenis toksin yang menyebabkan kanser. Jadi tidak hairanlah jika semakin ramai orang mati akibat kanser dari hari ke hari. Manakan tidak, setiap hari, sekurang-kurangnya pada waktu pagi dan petang kita akan berada di dalam kereta. 


Selain itu, benzene juga meracuni tulang yang mengakibatkan anemia dan mengurangkan sel darah putih dalam tubuh. Pendedahan yang berpanjangan akan menyebabkan leukemia dan meningkatkan risiko kanser yang lain. Bahan toksik ini juga boleh menyebabkan keguguran kandungan, kerosakan buah pinggang dan hati. 

Tahap benzene yang boleh diterima dalam bangunan ialah 50mg bagi setiap kaki persegi. Sebuah kereta yang diletakkan di dalam bangunan dengan tingkap tertutup mengandungi 400-800 mg benzene. Jadi bagaimana jika kereta diletakkan di luar rumah di bawah cahaya matahari pada suhu 16 darjah celcius ?? (Ini cuaca di negara sejuk, jika di Malaysia lagi la panas terik). Jangan terperanjat kerana tahap benzene dalam kereta sebegini akan meningkat sehingga 2000 - 4000 mg!!! Iaitu 40 kali ganda daripada tahap yang boleh diterima. 


Jadi orang yang masuk ke dalam kereta dengan tingkap bertutup, tidak dapat tidak tentu akan terpaksa menyedut jumlah toksin yang berlebihan. Apa yang lebih teruk, toksin ini sukar dibuang daripada badan!!! Jadi untuk mengurangkan risiko ini, sebelum masuk kereta, sila buka tingkap dan pintu kereta anda bagi memberi laluan racun ini keluar. Masalah ini bukannya terletak pada penyaman udara kereta, tetapi peralatan lain dalam kereta yang boleh menghasilkan benzene. 




Tiada ulasan:

Catat Ulasan